Bidrag og betaling

Virksomheden skal betale til DA Barsel for de medarbejdere, der er omfattet af overenskomsten.
I kan også vælge at betale for medarbejdere, som ikke er omfattet af overenskomsten.
Vær opmærksom på, at det er lovpligtigt at betale til en barselsordning for alle medarbejdere.

Virksomheden kan indberette via:

Lønservicebureau: Betal og indberet på én gang. Du skal selv kontakte jeres systemudbyder eller lønservicebureau for at aftale, hvordan de skal administrere ordningen for jer.

DA Barsels selvbetjening: Her kan du indberette manuelt eller via fil (fast fil eller XML). Når du indberetter via selvbetjeningen dannes en faktura, som du efterfølgende kan betale direkte via Dankort eller Mastercard eller i din netbank. For at logge på selvbetjeningen, skal du bruge NemID medarbejdersignatur, som kan bestilles hos Nets.

Når du skal indberette til DA Barsel, skal du bruge virksomhedens CVR-/SE-nr., CPR-nr. for de medarbejdere der er omfattet og barselsbidraget pr. medarbejder for opkrævningskvartalet.

Nulindberetning

Har virksomheden ingen ansatte, og har du ikke indberettet ATP for virksomheden, så nulindberetter vi automatisk for dig. Du skal dog stadig selv nulindberette, hvis:

  • Virksomheden er et A/S, APS eller IVS, og kun har ejeren ansat, da ejeren (adm. direktør)
    ikke er omfattet af DA Barsel.
  • Virksomhedens eneste ansatte er elever under 25 år, der ikke er omfattet af DA Barsel.

Hvis en ansat arbejder under 9 timer om ugen, skal du huske at nulindberette for medarbejderen, da indberetningen er en forudsætning for at få udbetalt evt. refusion.